20.10.2020

Dit was de Week van het Zien 2020

Schermafbeelding 2021 02 21 om 13 11 10

Van 3 tot 10 oktober organiseerde de beroepsvereniging APOOB voor de 16de keer de “Week van het Zien”. Een week waarin iedereen vrijblijvend zijn ogen kon laten testen bij een opticien-optometrist in zijn buurt. Met deze actie beantwoordt APOOB aan één van haar belangrijkste doelstellingen: het grote publiek sensibiliseren voor oogzorg. Geen eenvoudige opdracht in tijden van COVID-19 waarin het virus alle aandacht naar zich toetrekt en mensen minder snel hun ogen laten nakijken of de eerste klachten negeren.

246x dank je wel

Niet minder dan 246 optiekzaken namen deel aan de Week van het Zien. Een aantal waar de beroepsvereniging ontzettend trots op is, vooral in deze uitdagende tijden met verstrengde Coronamaatregelen. Om haar leden maximaal te ondersteunen is deelname aan de Week van het Zien volledig gratis voor APOOB-leden.

2384x 'vind een opticien in de buurt'

APOOB introduceerde een nieuwe website : weekvanhetzien.be die het makkelijker maakt om een opticien in de buurt te vinden. Ook aan de inschrijfmodule voor opticiens werd gesleuteld, om de inschrijving vlot te laten verlopen met meteen de juiste en volledige contactgegevens van de winkel, opdat opticiens snel teruggevonden konden worden. Tenslotte werd er ook een toolbox ontwikkeld met beelden en posts die de opticiens konden gebruiken om via hun eigen kanalen (website, sociale media, nieuwsbrieven, …) te communiceren over de actie.

21x in de pers

Er werd een persbericht uitgewerkt en verspreid via verschillende kanalen. Resultaat: tijdens de campagne kreeg zowel het belang van je ogen te laten testen als specifiek de Week van het Ziende volle aandacht. Meer dan 21 keer verschenen er artikels in de nationale en regionale, online en offline, algemene en gespecialiseerde pers. Langs Vlaamse kant sprongen het artikel op libelle.be en het artikel in het Nieuwsblad er zeker uit. Langs Franstalige kant wist secretaris generaal van APOOB Thierry Segaert de televisiekijkers te informeren over het belang van de Week van het Zien.

Sponsors

Ook in deze editie kon APOOB rekenen op de steun van haar trouwe sponsors. Belgoptic, Ergra Engelen, Hoya, Seiko en Flanders Opticians maakten de organisatie van deze geslaagde editie mee mogelijk.